RSS

السبت، 25 سبتمبر 2010

خالى شغل ( 6)


ملحوظة هامة :

يعتذر الكاتب عن أى تشابه مع الأسماء ... و لكل شخصية كل الاحترام
و التقدير ... و هذا حق لابد منه
فكان الهدف فقط سر تجربة و ليس النيل من احد .
و سيظل لى حق الاحتفاظ بالتجربة .
----------------------------------------------------------------------------


الساعة 5 مساءا

لو كان الواحد يقدر يقيم كل ساعة فى عمره إل جاى يبقى الساعة 5 من ذاك اليوم كان من أهم الأيام فى حياتى... المخرجة خلاص هتقابلنى

و أنا من أول اليوم عمال أجهز ( عريس يا خواتى ) و رايح أجيب الديب من ديله .... حلاقة على شاور تمام على الحتة إل على الحبل و كنت خلاص ظبطت إن برنامج ( الزائر ) هو إل يكون إل معايا .. و رتبت الكلام فى دماغى و عدته و زيدته ... و اخترت الدخلة ( الشيك ) لأن برضه المخرجة فى النهاية ( ست ) يعنى لازم شياكة ودخلة ذوق ....
وطيران فى تاكسى .... تليقزيون القناة الخامسة ( يا أسطى ) ... [ بتمنظر بقه ]
و شكل السواق ( صدق ) ,,, و فتح فى السكة و بقيت أنا و بوابة - القناة الخامسة -
دخلت .. خطوتين و سألنى مسئول من مكتب الأمن
- حضرتك رايح فين ؟
- أنا جاى لأستاذة ( م ) -  المخرجة هى قالت ليا استناها هنا ؟
و بما إن ( مسئول الأمن ) ما يعرفش غير الاسم الموجود فى الدفتر - شاور ليا على مكان جنب الباب و هو بيقول
- حضرتك تقدر تقف هنا تستناها ... هى لسه مجتش .
و استنيت .... ( و انا بقه عينى رايحة جاية مسافرة بانبهار على المكان إل عامل زى القلعة ده .. أمن و حراسة و دفتر .
و كام مذيعة فى عربيتها عدت قدامى و أنا بقه عمال أقول ( بكرة أبقى زميل ) ... و الحلم طالع لفوق ( ببلاش بقه )
و جت الساعة خامسة .. و عدت ... خمسة و ربع ... و عدت ... خمسة و نص .. أخيرا
واحدة ( سمرا ) لابسه نظارة ( بلاك ) داخلة من الباب ... موظف الأمن شاور عليها
- دى الأستاذة .. ( م )  
تحفزت ... و شريط من المواقف المتوقعة ( ضرب ) فى دماغى ... إلا موقف واحد ( شفته بعينيا )
فى المسافة إل بينى و بينها ظهرت فجأة كده ليها زميلة ( معرفش فعلا طلعت منين )
- ماجدة ... إزيك ؟
- بدون مقدمات ... انفجرت ماجدة فى البكاء ( من وراء النظارة ) .
- م تعبانة أوى . ( و أديتها عياط أكتر )
و هنا بصراحة ( اتجمدت ) كل حاجة طاشت .. دى أول مقابلة بينا و أول مرة أشوفها ... طيب أقول إيه ؟
بس موظف الأمن ... حلها
- أستاذة ( م )  ... الأستاذ مستنى حضرتك
اقتربت
- أيوة يا إسلام .. مش كده ؟
- أيوة حضرتك ... أنا جبت البرنامج حضرتك ( و سلمته ليها و أنا رايح على الأخر )
- ( أخدته ) .. أوكى هقرا .. و اتصل بيا بعد يومين
و ( اتحركت من قدامى ) لا فيه اتفضل .. طيب تعال كلمنى إنتى عايز تعمل إيه ؟ .... معلش هنقعد مع بعض وقت تانى ... مفيش حاجة يا جدعان ... دخلت و عدت الحاجز معاها البرنامج و زميلتها شغالة آسئلة .
أما أنا ... خرجت ( و مية ساقعة بتجرى على جسمى ) ... فين ؟ إزاى ؟ .. بجد ؟
أسئلة حاولت ألاقى ليها إجابة و أنا من الغيظ ( روحت ) مشى للبيت .
و قلت اساتنى يومين .. و نشوف يمكن حاجة تتغير .. و صبرت نفسى بكام مبرر .
و عدى يومين ... ( على أعصابى )
و اتصلت ..
حصل إيه ؟ ... قالت إيه ؟ ...
( أفضى بس و اكتب لكم )




4 التعليقات:

غير معرف يقول...

انا ماجده عبد السلام مخرجة تلفزيون الاسكندرية كنت عايزة اعرف الكلام ده موجه ليا ولا ده تشابه اسماء
انا عارفة ان الموضوع ده قديم اوووى 25 سبتمبر 2010 بس برده يهمنى اعرف
ده الاكونت بتاعى على الفيس بوك https://www.facebook.com/magdaabdelsalam1
www.magdaabdelsalam2012@yahoo.com

eslam el baron يقول...

طيب حضرتك بتتكلمى على موضوع قديم جدا من 2010.. و ال انا بحكيه ده من التسعينات حصل يعنى مظنش اننا اتقابلنا أصلا مع بعض .. و عادى ممكن يكون حد قابلنى بالاسم ده واخد البرنامج على الأساس ده .. و فعلا ده ال حصل يعنى مش محتاج أعيش دور الضحية زى ما بتقولى و بكلام الغريب بصراحة لأن تلاقى حد طالع بدون اى سبب يدعى نفسه فى حكاية ملهوش فيها .. بس اكيد ده تشابه أسماءمش اكتر و موضوع عدى عليه سنين فوق ال 13 سنة ممكن و انا بكتبه كنوع من الذكريات و كان ممكن حضرتك تقولى ليا بكل احترام ان دى تشابه مع اسمك و ده سبب لك مضايقة و انا كنت بكل ذوق شلت الموضوع أصلا ... لأنى اولا محبش ازعل زميلة ... ثانيا الموضوع مجرد كلام بس حضرتك استخدمتى اسلوب هجوم حتى من غير انا ما اعرف انتى حضرتك مين بس برضه احترم المعلومات ال انتى تكتبتيها و احتراما ليكى هعدل الموضوع بس فى حقايقه لأن ده حاجة حصلت معايا مش اكتر و انا كمان حاليا مش فى مصر أصلا كنت فعلا جيت و اتشرفت بمقابلتك .. و بعتذر على حاجة اكيد حضرتك مش فيها و لا بطلتها و لا تخصك فى حاجة.

eslam el baron يقول...

ياجماعة للأمانة فقط الرسالة دى وصلت من حد بيقول انه الكلام يخصه انا كتبه ... ورغم انى اكيد لا احمل ضغينة للشخصية المقصودة أو الشخصية غير المقصودة ... فانا بكا أمانه بنشرها زى ماهى و ل
يا حق الرد عليا
------------------------------------------------
انا المخرجة ماجده عبد السلام بطلة المسلس الوهمى الكاذب (خالى شغل ) اللى انت كاتبة وعايش فيه بدور الضحية المظلومة
احب اعلمك ان هذا الكلام لا يعنينى شئ ولكنى احب انك تعرف الحقيقة وانك تنشر على المدونة بتاعتك حقائق وليس اكاذيب وان احببت معرفة الحقيقة ابعتلى رقم تليفونك فى رسالة على الفيس بوك www.facebook.com/magdaabdelsalam1
او تفضل بالحضور لتلفزيزن اسكندرية القناة الخامسة وانا حسبلهم خبر انك تدخل واتكلم معاك ده اذا كنت عايز تعرف الحقيقة ولو مش عايز خليك فى تخيلاتك الكاذبة وكلامك الساذج

eslam el baron يقول...

انا برضه هرد عليها من جوه كلامك .. انا مش محتاج اعيش دور الضحية لأنى اكيد بتنمى انك تكونى فى نفس مكانى و شغلى و تحقق ال انا حققته حياتى ... يعنى طبعا ده كلام مش منطقى بالنسبة ليا ..
انى ابعت لحد ما اتشرفتش حتى بمقابلته ولا اعرف اي ارتباطه بكلام يخص حد تانى انى ابعت رقم تليفونى او بياناتى .. و انتى اخترتى تقولى كلامك على المدونة و انا برد عليك فى نفس المكان ... ثانيا طالما اصلا مش عارفه تحددى اولا ازاى كان اكلام ده يخصك و لا لأه يبقى مش من حقك تقولى اكاذيب ... لأن دى تجربتى أنا و مظنش حضرتك بالوضع ده مش حقك تقييمة حاجة انا متأكد أنك بعيده عنها و موضوع اساسا عدى عليه عمر ... و ان كنت انا بعتذر فده من باب الأدب ان فبه حد اتضايق نتيجة خطأ غير مقصود ليس إلا ... و فعلا انا حتى مش فاكر شكل ال الإنسنة ال قابلتها علشان حتى احكم بده ... أنا كل ال فاكره انها بس حد كبير سنا يعنى كانت فى حدود أواخر الاربعينات ... و من حوالى 13 سنة او اكتر يعنى المفروض تكون دلوقتى بتطلع معاش على ما اعتقد .. و بجد بحاول افتكر .

إرسال تعليق