RSS

السبت، 12 نوفمبر 2011

لامرأة ... أكبر من أى قصيدة - ( قصيدة شعرية )



قرون ... لم اكتب فيها عنكِ .
و اعتذر .
لأنك دوما عندى أكبر من أى قصيدة
و فيكِ لا أجرأ أن اختصر .
امرأة ...
تتجاوز ببساطة وصف الخصر .
وتعلو فوق مغازلة هدهدة صدر .
بزيادة .

فعذرا .. فأنا انتظر من الله فيك لغة
و سأبدا من أول السطر .

بحروف غير معتادة .

... و يكفينى الآن منك عذاب السر
فأنت شهد ممنوع
... باستدامة .

وأنا تجاوز العشق ضلوعى
والشعر دموعى
و خالفت طريق رجوعى .
... و لم يتبق لى سوى ... الشهادة .

فعانقينى ... عناق طويل .
كى أكون أكبر عشاقك و أصغر أولادك ...
عانفينى ...
حتى أعود بفرحى إلى زمن الولادة .

فإن عينيك عندى ممتلئة بمواسم عنب و زيتون .
وكل ابتسامة هاربة من شفتيك
تستبيح أعماقى ..
بفن الإبادة .
و أنا أحمق أدعى أمامك .. ممارسة الصداقة .

حتى قوافل الحزن فيكِ .
أسايرها معك..
دون ان تدرى أنى كل مساء أنزف نفسى
قربانا
وعبادة ...
لعلى أصير يوما على خديك أصابع فرح ...
و ترتشفينى لأبعد مدى
كأس سعادة .

فأنت حقا ملكة بحثت عنك فى الوجوه طويلا
و ارتحلت فى مدن العشاق ... كثيرا
لم أجد لثنا ثغرك
حتى لو شبها قليلا
فأنت يقين بديل .. ليـــس له بديلا
كالعادة .


إسلام البارون
12/11/ 2011

7 التعليقات:

غير معرف يقول...

عن جد هيدى القصيدة تجننننننننننننننننن
و كل كلمة فيها كتير مؤثرة
و حياة الله .. هيدى مو بس قصيدة هيدا حب كبير حقيقى
و أنا بعرف شو هوى الفرق ...
الله يسعد أيامك .. و بغار من صاحبتهاهههههههههههه الله يبسطها بهيدى الكلام الملائكى
يا سمسم .
... تيتا هلال

غير معرف يقول...

ده شعر و بس يا تيتا ... أنا ال أدرى لو سمحتى
أنا عارف انه مش قصدك بس بليز خلى بالك
و ميرسى على تعليقك و شكرا لتفهمك

غير معرف يقول...

سورى تيتا ... انتى عارفه انتى عندى إيه ؟ .. بس قلقت صاحبتها تزعل بس هى حد رائع و تستاهل كل ال اتكتب فيه و هى من غير حاجة تستاهل تتحب و بتشكرك على تعليقك.
و مستنى ابداعك
sorry again

غير معرف يقول...

و حياة الله أنا بعرف شو انت بتكتب ... دب راسك فى الحيط هههههه هيدى عن جد حب حقيقى و ما فى حدا راح ينكسف من مشاعره هيك و هيدى التختورة تستاهل كل كلمة أنا بقراها طلة من عيوات هيدى القلب ال ما بيهزه ريح بسهولة اكيد هيدى تستاهل ههههه أنا من سنين ما سحرنى كلام هيك ... و الله بغار إن هيدا الكلام مو في أنا ههههههههه بس راح خبرها انها حدا كتييييييير محظوظ بان هيدا القلم الدافى راح خط على ملامحها الرقيقة ....
بونى يا سمسم هههههههههه

غير معرف يقول...

ماشى يا تيتا ... هريحك
أكيد الواحد لما بيكتب حاجة باحساس صادق بتبنان فيها لحظات صدق وحقيقة ... و اكيد لو مكنش عندى احساس و مشاعر بال بكتبه و بال بكتب عنه مكنش طلع بالشكل ده ...
و فعلا انا كان احساسى و شعورى فيها صادق جدا و حقيقى جدا و بجد حقيقة هى حد بستاهل تقولى فيه بكل الحب ده حتى لو كان صعب بالمقاييس العادية بس هى يتحارب علشانهابجد باستماتة حتى هى ممكن تكون مش عارفه كده بس أنا شايف إنها تستاهل ده .. يمكن علشان كده طلعت بالشكل ماهو الكلام الحلو بيكون فى الحلوين وبتعرف انها مكنتش صنعة شعر اكتر من انها فى حد ليه مساحة كبيرة عندى ...كده جاوبتك و لا لسه من غير ما ادب راسى هههههههه ؟ يا تيتا سايبة لبنان كلها و مركزة فى مصر ..هههههههههههه
يالا اتكلى .. وقتك خلص هههه و سلامى لأمير

غير معرف يقول...

أوكى ... هيك يعنى الكلام هههههههههه
كيف ما بتريد
لكن هدا المكتوب منك كلايته حب واضح مافى كلام أنا يا زلمة ما تنسى إنى صبية ههه وبشعر شو هوالكلام
ما بدك يعنى تقول مين هيدى التختورة الحبوبة هههههههههههههههههه و الله لخجلك حتى تقول .
وسلامى إلها كتييييييير .

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

إرسال تعليق